Prrrr-prrrr-prttt-tt-ttt…put-put-…
Selline hääl on tuttav ilmselt paljudele meist, eriti eramajade tsoonis. Ja kostab see siis naabrite mant või enda hoovi pealt, aju paneb kaks ja kaks kiiresti kokku – keegi püüab mootorsaagi käivitada, aga mootorsaag ei lähe käima.
Kus häda kõige suurem, seal abi kõige lähem. Teeme juttu mitmetest erinevatest ideedest, miks sinu sõber mootorsaag nii kurba häält kuuldavale toob, ja kuidas saaks teda arstida. Võime julgelt kinnitada, et ehkki bensiinimootoriga töötavatel mootorsaagidel võib päris mitu erineva tõbe olla, siis õnneks saab enamusest neist ka täitsa oma pea ja koduste vahenditega lahti ja sae jälle töökorda.
-
Kiika kütusepaaki
Esimene hästi loogiline asi, mida teha, kui mootorsaag ei lähe käima, on pilk kütusepaaki heita:
- kas seal üldse on kütust? Kas seda on liiga vähe?
- kas kütus on värske? Bensiini best before on üpris kiire saabuma. Kui uue kütuse paaki valad, kirjuta märkmikusse üles, millal sa seda tegid. Kui bensiin on mootorsae paagis istunud kuu või rohkem, siis on hea mõte see uue ja värske vastu välja vahetada.
Kas karburaator on umbes?
Kui bensiin liialt kauaks mootorisse jääb, muutub see kleepuvaks ja võib karburaatori umbe ajada. Siinkohal on sul 2 võimalust:
- Kui olukord pole liiga hull, võib aidata karburaatori puhastamine. Otsusta loogiliselt või katseta seda enne terve karburaatori lahtilammutamist või asendamist, sest see on paraku variant number 2, mis võib mootorsae elu päästa.
- Loo moraal: kui oled mootorsaega töötamise lõpetanud ja tead, et lähiajal seda enam ei kasuta, kalla kütus paagist välja.
Kontrolli süüteküünalt
Mootorsaag ei lähe käima ka siis, kui tema süüteküünal on liiga vana, räpane, vigastatud või pole lihtsalt korralikult kinnitatud.
Kontrollimisel tee kindlaks, ega portselanist insulaator pole mõranenud. Veendu ka, et elektrood pole ära põlenud.
Kui selgub, et süüteküünal on vaid must, puhasta see korralikult ära, kui esineb aga mõni eelpooltoodud viga, vaheta vigane süüteküünal uue vastu.
Ega mootor ole üleujutatud?
Kui saag tõrgub ja riistapuud nuusutades on tublisti tunda bensiinihaisu, võib häda olla selles, et mootor on bensiinist üleujutatud.
Kui sul säärane kahtlus tekib, kalla kütus paagist välja, suru õhuklapp tagasi ja tõmba umbes 8 korda käivitusnöörist, samal ajal gaasihoovast hoides.
See peaks probleemi lahendama. Vala paaki uus kütus ja testi.
Kas õhufiltrid toimivad täpselt nii, nagu peaks?
Veel üks jupp, mida tasub kindlasti kontrollida, kui mootorsaag ei lähe käima, on õhufiltrid.
Kui õhufiltrid on mingit sodi täis ja umbes või tunduvad lihtsalt mustad, on vastus selge – vajalikus koguses hapnikku ei jõua kütuseni ja seepärast ei taha bensiin ka süttida. Puhasta filter või vaheta see välja.
NB! Mootorsae parima tervise huvides kontrolli ja puhasta õhufiltrit regulaarselt.
Kas väljas on väga külm?
Mootorsaag ei lähe käima sageli ka siis, kui temperatuur on liiga madal. Usu või mitte, aga su mootorsaag on soojalembene elukas. (Mitte, et peaksid ta endaga koos randa võtma või soojamaa reisile saatma, aga…)
Külmaga on saag lihtsalt unine ja tema käivitamine võtab rohkem aega. Katseta ja anna saele pisut rohkem õhku ning sikuta siis mõned korrad uuesti käivitusnöörist tõmmata. Üldiselt peaks see nipp toimima, kui mitte, on viga kas milleski muus või tuleb tõdeda, et plaanitud tööd tuleb teha mõne vähe soojema ilmaga või siis võimalusel siseruumi ümber kolida.
Kuidas süütepooli käbarad käivad?
Süüteküünlast ja tema viperustest juba juttu oli, nüüd võtame aga vaatluse alla süütepooli kui järgmise potentsiaalse süüdlase mootorsae tõrkumisel.
Süütepool on see vidin, mis saadab elektrilaengu süüteküünlasse ja tekitab seal sädeme, ning loogiliselt – pole sädet, pole süttimist, ja saag vaid turtsub õnnetult, kui sedagi.
Süütepooli süü üle otsustamiseks on sul tarvis kas süütepooli testrit või multimeetrit. Kui emma-kumma kasutamisel selgub, et häda ongi süütepoolis, ei jää midagi muud üle, kui see välja vahetada. Õnneks pole see keeruline, järgi vaid juhendit.
Ja kuidas tunneb end tagasitõmbevedru?
Viimane populaarne põhjus, miks sinu mootorsaag ei lähe käima, on võimalikud vead tagasitõmbevedruga käivitussüsteemis.
Et seda kontrollida, eemalda esteks kogu tagasitõmbe komplekt sae küljest. Juhtmest tõmmates peaksid rihmarattast ja nukist välja ulatuma sakid, mille ülesandeks on haarata mootori rummust ja panna see ringi käima. Seejärel peaksid sakid tagasi sisse tõmbuma ja kui sa nööri vabastad, tõmmatakse tagasi sisse ka juhe.
Kui siin mõnda häda märkad, on ilmselt mõistlikum remonditöökoja poole pöörduda, kui just ise sel alal spetsialist pole.
Soovitus: korraline hooldus
Et sinu mootorsaag võimalikult kaua õnnelikult vastu peaks ja sind teeniks, on üldiselt mõistlik ta korra aastas (oleneb ka, kui tihti sa teda tarvitad) spaasse viia, see tähendab, spetsialistide käe alla hooldusesse, kes ta üle vaatavad, tuvastavad võimalikud (tekkinud või tekkivad) vead ja teostavad üleüldise värskenduskuuri. Ise ei pruugi igat logisevat polti märgata, ekspertidele on see aga igapäevane töö.
Hilisemalt ärajäävad probleemid on seda väikest rahasummat väärt, usu meid!
Kui mootorsaag teeb käivitamisel õnnetut häält ega võta vedu, või püsib päris vakka, kontrolli (enamvähem selles järjestuses) järgnevaid, kuni vea leiad:
- Kütusepaak. Asenda vana kütus uuega.
- Karburaator. Kui vana kütus on karburaatori umbe ajanud, puhasta see. Kui asjalood on kehvemad, vaheta karburaator välja.
- Süüteküünal. Mustaks saanud süüteküünal puhasta ära. Viga saanud või silmnähtavalt vana süüteküünal vaheta uue vastu.
- Mootor üleujutatud? Nuusuta, kahtlusel tühjenda kütusepaak ja kuivata mootorit ülalkirjeldatud viisil.
- Õhufiltrid. Ilma õhuta kütus ei põle. Vajadusel asenda õhufilter ja puhasta seda regulaarselt.
- Liiga külm kliima. Anna saele rohkem aega atra seada. Kui see ikka üldse ei õnnestu, oota soojemat ilma või koli ümber siseruumi, kui see võimalik on.
- Süütepool. Pole sädet, pole eluvaimu. Kasuta testimiseks süütepooli testrit või multimeetrit. Vajadusel asenda uue süütepooliga.
- Kogu käivitussüsteem. Kontrolli, kas sae küljest eemaldatuna toimivad kõik jupid nii, nagu tarvis. Kahtluse korral või vea tuvastamisel soovitame pöörduda spetsialistide poole.
Nagu eelnevast näha, siis enamus vigasid pole tegelikult keerulised ja on ka kodus ja koduste vahenditega jooksvalt lahendatavad kas puhastamise või uue seadmejupiga asendamise teel. Ning kui mootorsaagi hästi hoida ja hooldada, teenib ta sind tublil mürinal veel palju aastaid!
Hea valiku erinevaid mootorsaage ja nende varuosasid leiad aga ikka ning alati meie veebipoest ning ka kohapealt. Tule ja uuri!