Sõprade ring
Liitu Sõprade ringiga ja säästa! Vaata veel

Milline on õige aku lühikeste vahemaadega sõitudeks?

Akude põhitõed

Paljud autojuhid kasutavad oma autot peamiselt vaid lühikesteks sõitudeks. Probleem: aku on käivitamisprotsesside tõttu ebaproportsionaalselt palju koormatud ning see peab andma energiat ka muudele autos olevatele energiatarbijatele. Lühikeste vahemaade jooksul on aku täielikuks laadimiseks aega väga vähe. See muutub eriti kriitiliseks, kui aku näitab intensiivsest kasutamisest või ebapiisavast laadimisest tulenevalt juba vananemismärke.

Vanad starterakud näitavad oma nõrkust lühikestel sõitudel.

Samuti mängib rolli aku vanus. Aastate jooksul kaotavad akud oma mahutavuse ja nende sisemine takistus suureneb. Selle tulemuseks on laadimise halvenemine. Suure hulga lühikeste sõitude korral läheb laadimisbilanss miinusesse, nii et aku kaotab rohkem energiat, kui suudab vahelduvvoolugeneraatorilt vastu võtta. 

See on eriti kriitiline talvekuudel, kui mootori käivitamiseks on vaja rohkem energiat ja sõidu ajal töötavad paljud elektritarbijad, näiteks tuled, tagaklaasi soojendus, istmesoojendus ja ventilaatorid. Lõpuks ei suuda tavaline autoaku käivituse jaoks enam piisavalt energiat anda ja veab juhti alt.

Kõige olulisem on laadimisbilanss.

Isegi sõiduprofiili korral, mis sisaldab palju lühikesi sõite, on aku hea laetuse tagamiseks oluline tasakaalustatud laadimine. Seetõttu peaksid peamiselt lühikesi vahemaid läbivad sõidukijuhid kahtlemise korral autole valima pigem veidi tugevama aku kui veidi nõrgema aku. Ehkki võimsam aku ei mõjuta laadimistasakaalu ega laadimiskäitumist, annab see juhile suuremad energiavarud, kuni aku saab pikema sõiduga taas täis laadida. 

Sõiduki käivitamiseks kasutatavat energiat tuleks vähemalt sõiduga taastada. Lühikeste sõitude korral on seda kõige parem saavutada nii, et energiat vajavaid lisakomponente ei kasutata. Nii saab generaator lühikese sõidu jooksul akusse anda rohkem energiat, et kompenseerida käivitamisel kulutatut. Isegi kui sõiduk on pikka aega seisnud, näiteks puhkuse ajal, põhjustavad mõned juhtimisseadmed aku järk-järgulist tühjenemist.
 
Aku Varta BD C22, 12 V, 52 Ah, 470 A

Aku Varta BD C22, 12 V, 52 Ah, 470 A

Laos
Aku Varta BD E43, 12 V, 72 Ah, 680 A

Aku Varta BD E43, 12 V, 72 Ah, 680 A

Laos

AGM aku annab lühikesteks sõitudeks kindlustunde

Lühikeste sõitude jaoks on AGM aku väiksem sisemine takistus kogu selle kasutusea jooksul kindel eelis. Seda tüüpi akude puhul on elektrolüüdiga immutatud elektroodide vahel klaaskiust separaatorid nii et happe kihistumist ei toimu ja aktiivmaterjal ei saa kahjustatud. Sellest tulenev pikaajaline laadimise vastuvõtmise võime on positiivse laadimisbilansi ja aku pika tööea jaoks oluline.
 
AGM akut saab kasutada ka osaliselt laetud olekus, ilma et see kahjustaks aku tööiga. AGM aku suured reservid tagavad töökindluse ja mobiilsuse ka lühikeste sõitude korral.
Aku Varta BD D24, 12 V, 60 Ah, 540 A

Aku Varta BD D24, 12 V, 60 Ah, 540 A

Aku Varta SD H3, 12 V, 100 Ah, 830 A

Aku Varta SD H3, 12 V, 100 Ah, 830 A

Aku Varta SD I1, 12 V, 110 Ah, 920 A

Aku Varta SD I1, 12 V, 110 Ah, 920 A